Monza - a pálya, amely kirobbanthatatlan a versenynaptárból (csak egyszer, 1980-ban vitték el az Olasz Nagydíjat Imolába, pályafelújítás miatt) és a tifosik szentélye. A Ferrari halmozta is a győzelmeket a pályán, a legtöbbet, szám szerint ötöt itt is Michael Schumacher hozta számukra. Legutóbb négy éve nyertek a pályán Fernando Alonso révén. A gyors pályán a McLaren és a Williams is számos diadalt ért már el sikerkorszakaiban, a wokingiak két éve nyertek legutóbb, míg a grove-iaknál ehhez hosszabb időre, 13 évvel ezelőttig kell visszamenni. A Mercedesnél pedig még régebbre, Juan Manuel Fangio idejéig. Idén azonban az Ezüst Nyilak számítanak favoritnak, a Williams ott lehet a nyomukban, a McLaren pedig talán villanthat, bár győzelmi esélyeik nem nagyon vannak. Tavaly a Red Bull győzött Sebastian Vettel jóvoltából, és ne feledkezzünk meg az energiaitalosok kisebbik csapatáról sem, amelynek szintén Vettel szerezte ezen a pályán első és eddigi egyetlen győzelmét.

Red Bull

Az első három Olasz Nagydíjukon nem szereztek pontot: 2005-ben Klien 13., Coulthard 15. lett; 2006-ban 11-12. helyen végeztek; 2007-ben Coulthard kiesett, Webber kilencedik. 2008-ban Webber nyolcadik, Coulthard 11. lett. 2009-ben Vettel nyolcadik, Webber Kubicával ütközve kiesett. 2010-ben Vettel meglepő taktikai húzásával (utolsó előtti körben kerékcsere) negyedik lett, Webber hatodik. 2011-ben Vettel megnyerte a futamot, míg Webber ütközés után sérült szárny miatt kicsúszott. A tavalyelőtti verseny balszerencsés volt a csapat számára: mindkét pilótájuknak a vége felé kellett kiállnia (Vettelnek műszaki hiba, Webbernek a kicsúszás miatt megviselt gumik miatt), a megtett táv miatt huszadiknak és 22.-nek könyvelték el őket. Tavaly mindkét versenyzőjük dobogóra állhatott: Vettel ismét győzött, Webber harmadik lett. Idén alighanem egy dobogónak is örülnének, bár az utóbbi két futam után ki tudja…             

Mercedes

1954-ben és 1955-ben egyaránt Fangio nyert; utóbbi verseny, amely a régi csapat utolsó futama volt (a Le Mans-i tragédia után a kivonulás mellett döntöttek), Piero Taruffi révén kettős győzelmet hozott.

2009-ben a jogelőd Brawn GP szerzett kettős győzelmet Barrichello, Button sorrendben.

2010-ben Rosberg ötödik, Schumacher kilencedik lett; 2011-ben Schumacher ötödik, Rosberg kiesett. Tavalyelőtt Schumacher, Rosberg sorrendben végeztek a 6-7. helyen. Tavaly Rosberg hatodik, Hamilton kilencedik helyen végzett. Idén jobb szereplésben reménykedhetnek.

Ferrari

A Scuderia számára a monzai futam hazai versenyként mindig különös jelentőséggel bír. Az elsőn (1950-ben) Alberto Ascari második lett, majd a következő két évben már ő győzött. Az 1951-es futam José Froilán Gonzálezzel kettős győzelmet hozott, míg 1952-ben Luigi Villoresi állt fel a dobogó harmadik fokára. 1953-ban Ascari kiesett, viszont a 2-4. helyeket Ferrarik foglalták el: Nino Farina, Villoresi és Hawthorn. 1954-ben Hawthorn, valamint a Maglioli–González duó (akkoriban még volt versenyzőváltás) végzett a dobogó két oldalán. 1955-ben Castellotti harmadik lett. 1956-ban Peter Collins nyerhetett volna, de autóját átengedte a kiesett Fangiónak, aki a második helyért járó pontok felével világbajnok lett. 1957-ben Wolfgang von Trips ért el harmadik helyezést.

1958-ban Hawthorn és Phil Hill végeztek a 2-3. helyen. 1959-ben Hill második lett, majd sormintát rajzolva 1960-ban itt szerezte első győzelmét, ami egyúttal a Forma–1 történetének utolsó orrmotoros diadala. A következő évi verseny Janus-arcúra sikerült: von Trips halálos balesetet szenvedett, 12 nézővel együtt; míg a csapattárs Hill győzött és világbajnok lett. 1964-ben John Surtees győzött, Lorenzo Bandini harmadik. 1966-ban Ludovico Scarfiotti szerezte itt egyetlen győzelmét, mögötte második lett a brit Mike Parkes. 1968-ban Jackie Ickx harmadik.

1970-ben Clay Regazzoni szerezte itt első győzelmét. A következő futamok kevéssé sikerültek, majd 1975-ben ismét Regazzoni győzött, Niki Lauda pedig harmadik lett. 1976-ban Lauda itt versenyzett újra a nürburgringi baleset után, negyedik hellyel visszatérve, Regazzoni második. Harmadik pilótaként elindították Carlos Reutemannt is. 1977-ben Lauda második, 1978-ban Reutemann harmadik. 1979-ben Jody Scheckter győzött és bebiztosította világbajnoki címét, Gilles Villeneuve második lett mögötte.

A legközelebbi dobogót 1982-ben hozta a két beugró pilóta: Patrick Tambay második, a csapathoz egy évtized után visszatérő Mario Andretti harmadik. A következő évben René Arnoux második, Tambay negyedik. 1984-ben Michele Alboreto lett második hazai pályán a Scuderia színeiben. 1985-ben Stefan Johansson ötödik, majd a következő évben harmadik. 1987-ben Gerhard Berger negyedik. Az 1988-as futam különösen emlékezetes maradt: Berger és Alboreto hazai versenyen kettős győzelmet arattak, néhány héttel Enzo Ferrari halála után; ráadásul abban az évben egyedül itt győzött más csapat a McLarenen kívül. 1989-ben Berger szintén dobogós, második. 1990-ben Prost második, Mansell negyedik. 1991-ben Prost ismét dobogós, egy helyet „rontva”. 1992 kettős kiesést hozott az Alesi–Capelli kettősnek, majd 1993-ban Alesi, 1994-ben Berger lett második. 1995-ben mindketten kiestek.

1996-ban Michael Schumacher révén győztek újra odahaza, amivel a német világbajnoknak sikerült letennie a névjegyét a tifosik előtt; Irvine kiesett. 1997-ben Schumacher hatodik, Irvine nyolcadik (utóbbi nulla pont). 1998-ban kettős győzelmet ünnepelhettek (Schumacher–Irvine), amivel Schumacher két futammal a vége előtt pontszámban behozta Häkkinent. 1999-ben a beugró Mika Salo harmadik lett, míg Irvine hatodik, de ez is elég volt arra, hogy egyenlítsen a vb-csatában. 2000-ben Schumacher győzött, Barrichello az elején történt – egy pályamunkás halálát okozó – ütközés miatt kiesett. 2001-ben Barrichello második, Schumacher – aki a szeptember 11-i események hatása alatt kevésbé tudott a versenyzésre koncentrálni – negyedik helyen végzett. 2002-ben kettős győzelmet értek el Barrichello vezetésével (mivel ekkor már a vb-címek birtokában az ő ezüstje volt a cél). 2003-ban Schumacher nyert, Barrichello harmadik (a „rossz nyelvek” szerint ebben segíthetett a megelőző hetekben kirobbant Michelin-botrány). 2004 ismét Barrichello–Schumacher kettős siker következett (ezúttal is már Rubinho ezüstje volt a cél); Schumacher a futam elején visszaesett a mezőny végére, de sikerült feljönnie. 2005-ben nem voltak versenyképesek: Schumacher tizedik (pont nélkül), Barrichello 12. lett. 2006-ban Schumacher nyerte utolsó ferraris monzai versenyét, bejelentve (első) visszavonulását, míg Massa kilencedik lett.

2007-ben Kimi harmadik, Massa kiesett. 2008-ban Massa hatodik, Kimi kilencedik. 2009-ben Kimi ismét harmadik, a Massát helyettesítő (és Badoert váltó) Fisichella kétszeresen hazai versenyen kilencedik, amiért akkor még épp nem járt pont. 2010-ben kettős dobogót értek el: Alonso győzött, Massa harmadik . A következő két évben Alonso harmadik lett, míg Massa 2011-ben hatodik, tavalyelőtt negyedik. Tavaly Alonso második, Massa újra negyedik.

Lotus

A régi Team Lotus első monzai sikerét Jim Clark aratta 1963-ban. 1970-ben a listavezető Jochen Rindt itt szenvedett halálos balesetet az időmérő edzésen. 1972-ben Fittipaldi, 1973-ban és 1974-ben Ronnie Peterson nyert (előbbi Fittipaldival kettős győzelem), 1977-ben pedig Mario Andretti. 1978-ban Peterson halálos balesetet szenvedett, ami beárnyékolta Andretti vb-címét.

Az enstone-i elődök közül a Benetton nyert itt 1995-ben Herbert révén. 2011-ben a Lotus Renault GP színeiben Bruno Senna kilencedik lett, első pontjait szerezve, míg Petrov ütközés miatt kiesett.

Tavalyelőtt Kimi ötödik, az eltiltott Grosjeant egy hétvége erejéig helyettesítő d’Ambrosio 13. lett. Tavaly Grosjean nyolcadik, Kimi 11. helyen végzett.

McLaren

Az első évükben, 1966-ban még nem indultak az Olasz Nagydíjon, egy évvel később az alapító Bruce McLaren kiesett. 1968-ban honfitársa, Denny Hulme győzött. Legközelebbi monzai dobogójukat szintén ő szerezte 1972-ben, amikor harmadik lett a csapattárs Peter Revson előtt, aki a következő évben már ott állt a pódiumon. 1974-ben és 1975-ben Emerson Fittipaldi második lett.

A következő itteni győzelemre sokat kellett várniuk: 1984-ben sikerült Laudának, a következő évben pedig Prost diadalmaskodott. 1986-ban Prost a bokszutcából rajtolt a tartalékautóval, sikerült felzárkóznia, de fekete zászlóval kiintették, mert túl későn váltott autót. 1987-ben egy hatodik helyre futotta Stefan Johanssontól. 1988-ban ez volt az egyetlen futam, amit nem sikerült megnyerniük, sőt mindkét pilótájuk kiesett: Prost motorhiba, Ayrton Senna ütközés miatt. 1989-ben Prost nyert, aki ekkor már bejelentette távozását a Ferrarihoz, és a csapat elvárásai ellenére a trófeát a tifosiknak adta. Senna motorhiba miatt kiesett. 1990-ben Senna győzött, Berger harmadik. 1991-ben mindketten egyet rontottak helyezésükön, másodikként és negyedikként célba érve. 1992-ben Senna újra nyerte a futamot, Berger ezúttal is negyedik. 1993-ban Michael Andretti harmadikként első dobogóját és legjobb helyezését érte el, ennek ellenére ez lett az utolsó futama. Senna Martin Brundle-lel ütközve kiesett.

1994-ben Häkkinen állhatott a dobogó harmadik fokára, az ekkor már a csapatot erősítő Brundle ötödik. 1995-ben Mika egy helyet javítva második, míg Mark Blundell negyedik. 1996-ban szintén ott állt a dobogón Häkkinen, ezúttal újra harmadikként; Coulthard kiesett. 1997-ben Coulthard nyerte a futamot, Mika kilencedik lett (a rend kedvéért: nem járt érte pont). 1998-ban emlékezetesen rajtolt a két pilóta, a második sorból élre ugrottak, de Coulthard később műszaki hibával kiállni kényszerült, Häkkinen pedig a magyarázatok szerint féktárcsa hibája miatt kicsúszott, de korrigálásával legalább a negyedik helyet meg tudta menteni. 1999-ben Häkkinen érthetetlen hibát elkövetve az élről csúszott ki, amit a nagy sírás követett; Coulthard ötödik lett. 2000-ben Mika második, Coulthard az elején belekeveredett az ütközésbe. 2001-ben műszaki hibák miatt mindketten kiestek. 2002-ben sem szereztek pontot: Coulthard hetedik, Kimi motorhiba miatt kiállt. 2003-ban Kimi negyedik, Coulthard az üzemanyagrendszer hibája miatt adta fel. 2004-ben Coulthard hatodik, Kimi ismét motorhiba miatt esett ki.

2005-ben Montoya nyerte a futamot, a motorcsere miatt hátrasorolással induló Kimi negyedik. 2006-ban Kimi második, de la Rosa motorhiba miatt kiesett. 2007-ben kettős győzelmet aratott az Alonso–Hamilton páros. 2008-ban Kovalainen második, Hamilton hetedik. 2009-ben Kovalainen hatodik, míg Hamilton előzési kísérlete folytán kicsúszott, 12.-nek könyvelték el. A következő két futamon Button egyaránt második, míg Hamilton 2010-ben ütközés után kiesett, 2011-ben negyedik. Tavalyelőtt Hamilton győzött, Button kiesett. Tavaly Button tizedik, Pérez 12. lett.

Force India

2008-ban Sutil 19., Fisichella kiesett. 2009-ben Sutil az első sorból rajtolva és leggyorsabb kört futva negyedik lett, a csapat színeiben először induló Liuzzi váltóhiba miatt kiesett. 2010-ben pontzónán kívül végeztek: Liuzzi 12., Sutil 16. lett. Tavalyelőtt di Resta nyolcadik, Sutil a hidraulika hibája miatt kiesett. Tavalyelőtt di Resta nyolcadik, Hülkenberg kiesett, 21.-nek könyvelték el. Tavaly mindkét versenyzőjük kiesett: di Resta az elején ütközött, Sutilnak fékhibája volt, 16.-nak könyvelték el.

Sauber

Első évükben (1993) Karl Wendlinger negyedik lett. 1994 kettős kiesést hozott, 1995-ben első itteni dobogójukat elérve Frentzen harmadik, Jean-Cristophe Bouillon hatodik. 1996-97-ben nem szereztek pontot, majd 1998-ban Alesi ötödik. A következő öt verseny ismét nullázással zárult, ráadásul 2002-ben Massát veszélyes manővere miatt a következő futamra tízhelyes hátrasorolással büntették (így inkább el sem indították Indianapolisban). 2004-ben Fisichella nyolcadik lett, 2005-ben viszont ismét pont nélkül zártak.

A BMW-korszakban Kubica 2006-ban elért harmadik helyével itt szerezte első dobogóját, harmadik futamán indulva. 2008-ban sikerült ezt a helyezést megismételnie.

2010-ben de la Rosa 14., míg Kobajasi váltóhiba miatt kiállt. 2011-ben megint csak a váltó babrált ki, ezúttal nemcsak vele, hanem Pérezzel is. Tavalyelőtt az önálló csapatként elért legjobb helyezést hozva Pérez második, Kobajasi kilencedik. Tavaly Hülkenberg ötödik, Gutiérrez 13. lett.

Toro Rosso

A 2006-os és a 2007-es verseny egyaránt nullapontos lett számukra (2006-ban Speed és Liuzzi 13-14., 2007-ben Liuzzi és Vettel 17-18. lett). 2008-ban viszont Vettel révén itt szerezték első és eddig egyetlen edzéselsőségüket, majd futamgyőzelmüket. 2009-ben és 2010-ben ismét nem szereztek pontot. 2011-ben Alguersuari hetedik, Buemi tizedik. Tavalyelőtt Ricciardo 12. lett, Vergne kiesett. Tavaly Ricciardo hetedikként szerzett pontokat, Vergne ismét feladta.

Williams

Az 1978-as futamon Alan Jones 13. lett. Első monzai dobogójukat 1979-ben Regazzoni szerezte harmadikként. 1980-ban – az egyetlen Imolában rendezett Olasz Nagydíjon – már ketten is a pódiumra álltak: Jones második, Reutemann harmadik lett. 1981-ben újra Monzában mindketten megismételték az előző évi helyezésüket. 1986-ban és 1987-ben Piquet győzött, Mansell mindkétszer ott állt mellett a dobogón: 1986-ban kettős győzelmet hozott a csapatnak, egy évvel később harmadik. 1988-ban nem szereztek pontot, a Mansellt helyettesítő Jean-Louis Schlesser egyetlen Forma–1-es futama negatív módon lett emlékezetes: ütközött Sennával, ezzel hozzájárult ahhoz, hogy egyedül itt ne a McLaren győzzön. 1989-ben Boutsen harmadik Patrese előtt. 1990-ben egy ötödik helyre futotta Patrese részéről, 1991-ben viszont Mansell győzni tudott, életben tartva bajnoki reményeit. 1992-ben Mansell élről indulva kiállni kényszerült, Patrese ötödik.

1993-ban és 1994-ben egyaránt Damon Hill nyert (utóbbinál megkönnyítette a dolgát az eltiltott Schumacher távolléte). 1995-ben Coulthard és Hill is kiesett, utóbbi Schumacherrel ütközve. 1996-ban Hill kicsúszás miatt esett ki, Villeneuve hetedikként lemaradt a pontról. 1997-ben Frentzen harmadik, Villeneuve ötödik. 1998-ban Villeneuve az első sorból rajtolt, de a McLarenek a rajtnál megelőzték, majd később kiesett.

1999-ben Ralf Schumacher a csapat azévi legjobbját produkálva második, valamint pályafutása első leggyorsabb körét futotta. A hazai pályán versenyző Zanardi itt érte el legjobb azévi helyezését, de a hetedik hely még akkor sem ért pontot. 2000-ben Ralf harmadik, Button kicsúszott. 2001-ben Montoya szerezte itt első győzelmét, Ralf harmadik. 2002-ben Montoya élről indult, de ő és Ralf is kiestek. 2003-ban Montoya második, a Ralfot helyettesítő Gené ötödik. 2004-ben Montoya ötödik, a Ralf helyett induló Pizzonia hetedik, utóbbi 2005-ben – ezúttal Heidfeld helyett beugorva – megismételte helyezését, míg Webber 14. lett.

2006-ban a Webber–Rosberg kettős nullázott; 2007-ben Rosberg hatodik, Wurz 13. 2008-ban és 2009-ben Rosberg és Nakadzsima nem szereztek pontot. 2010-ben Hülkenberg hetedik, Barrichello tizedik. 2011-ben Maldonado és Barrichello 11-12. helyen végeztek. Tavalyelőtt Maldonado ismét 11., a csapattárs Bruno Senna éppen előtte végezve szerzett egy pontot. Tavaly Maldonado és Bottas 14-15. helyen végeztek.

Marussia

Virginnel 2010-ben Glock 17., di Grassi huszadik. 2011-ben Glock 15., d’Ambrosio váltóhiba miatt kiesett. A mostani név alatt tavalyelőtt Pic és Glock 16-17., tavaly Bianchi és Chilton 19-20. helyen futottak be.

Caterham

Még Lotus név 2010-ben Kovalainen 18., Trulli váltóhiba miatt kiesett; 2011-ben Kovalainen és Trulli 13-14. helyen ért célba. Már a jelenlegi néven tavalyelőtt Kovalainen és Petrov 14-15., tavaly Pic és van der Garde 17-18. helyezést ért el.